Total Pageviews

Tuesday, October 18, 2011

Our Preparations...

sebelum nak menyambut kelahiran baby, persediaan yang rapi is crucial dude..
maklumlah, first baby..
i dont know where about to start, but here are what we do..

first of all you must be mentally ready.. :)
once you know that your wife or you are pregnant, kepala dah kena start to fine tune..
imagine what you will face in the future.. nanti kene bangun malam, cuci poops baby, baby nangis2, semua tu laa..

my advice is... banyakkanlah membaca..
you can use Mr. Google as a tool..
tapi beb, jangan la rely 100% on internet posting..
sometimes budak umur 11 tahun pun boleh post an article on web with convincing writing..
bacalah juga dari buku-buku ilmiah..
selain tu, referlah kat pakar-pakar..
luckily, i have friends who are doctor and dietitian..
tak payah call or sms, i'm using whatsapp to communicate with them.. senang kan?
aku banyak tanya pasal disease semasa mengandung and macam mana nak tambah breast milk..
they are really helpful.. tq buddy!!
kakak iparku juga banyak membantu..
ini antara buku yang diberi pinjam oleh beliau..

comel je budak kat buku hijau tu kan? hehe

lepas tu pulak, masuklah bab barang-barang baby ni..
fyi, my wife seorang yang OCD.. kalau tak tau OCD ni apa, google la yek..
tapi kategori yang mild OCD la.. hehe.. thats why i love her!!
sebelum beli barang baby, dia dah fikir dekat mana nak susun and simpan barang-barang baby tu nanti..
so dia pun menjalankanlah research nak carik almari and rak dia..
at that point of time, i have no idea about it..

pada suatu hari, saya mengambil cuti untuk menemankan isteri saya monthly check-up dekat Pusrawi Jalan Tun Razak..
kebetulan, pada hari yang sama ada baby fair kat mid-valley..
masa tu hujung-hujung bulan puasa dah nak raya..
kami pun kesana sebab orang kata if ada baby fair harga murah..
memang betul pun..


ni lah hasil dia..
so, my tips nak shopping barang baby, pegilah masa ada baby fair or expo or warehouse sale or whatever they called it..
kami beli stroller, baby wipe, thermos air panas, baby napkin, and macam-macam lagi la..
if you want the detail list what to buy for baby tanyalah en. Google.. hehehe
kadang-kadang, tak semua barang dalam list tu kita perlukan..
macam kami, kami tidak memilih untuk membeli katil baby kerana kalau baby nangis-nangis tengah malam nanti tak payah jalan jauh-jauh..
biar baby tidur sebelah kita je.. kalau dia nangis, sumbat susu.. senang.. hehehe
kalau uols rajin tak ada masalah..
here are some of the pic that we grab..



setelah puas mengGoogle stroller/carrier system apa yang sesuai, kami memilih brand quinny zap model 2011..
yang dalam plastik tu car seat boleh terus sambung ngan roda yang berlipat tu..
car seat ni boleh pakai untuk new born sampai baby umur setahun or selagi baby muat laa.. tak ingat sampai berapa kg..
yang hitam tu, bila baby dah pandai duduk, baru boleh pakai..
thermos air tu bukan brand thermos, brand apa tah.. my wife said, her friends said, brand thermos tak bagus.. air cepat sejuk..
tupperware kuning tu my wife beli nak store air masak kalau travel katanya..
beli masa tupperware fair kat mid valley jugak.. semua kena la nak murah kan..
haaaa... sterilizer philips avent tu kakak ipar ku bagi.. hehehe.. jimat kan??

ingat tak almari and rak yang isteri aku nak tadi?
ada a few times dia ajak aku ke ikea nak beli benda tu..
tapi aku asik buat muka kelat je.. hehe.. sebab aku kureng sikit jalan-jalan shoping ni..
satu hari aku aku ajak dia ke ikea.. tekejut dia..



almari putih ni la yang dia nak..senang nak susun barang-barang bayi...
rak yang kat sebelah tu dulu ada satu je.. lepas beli barang-barang baby, tambah lagi satu nak simpan barang-barang baby.. beli sekali dengan almari putih ni..
ada cerita kelakar disebalik rak ni..
lepas aku angkat rak ni dari parking kereta naik ke tingkat 20 rumah aku, boleh pulak rak ni tertinggal kat luar rumah.. hahaha.. lupa bawak masuk..
esok pagi masa nak pegi kerja baru kami sedar.. nasib baik jiran jumpa dan dia simpankan..
almari and rak semua DIY.. aku lah yang gigih assemble semua..


ni gambar tingkat atas laci ni.. my wife susun baju, seluar, stokin, bip, kasut pun ada.. comel kan kasut oren tu?
makcik isteriku ada kedai baby Dunia Sicomel kat kajang..
kami beli baju basahan baby sehelai singgit je.. hehehe
lepas tu pulak, kakak iparku bagi baby dia punya glove and socks dulu-dulu.. jimat-jimat...


ni pulak tingkat tengah almari tu..
my wife susun baby wipes, cotton buds, semua-semua toiletreis lah...
ada jugak baby blanket..


ni pulak tingkat bawah almari tu..
ada set bantal dia, mainan baby, buku baby pun ada.. isteriku beli masa book fair kat MAEPS.. murah katanya.. baby mestila belum pandai baca lagikan.. haha.. losyen pon ada..

bouncer ni pun kakak ipar aku bagi

botol susu
 haaaa... botol susu yang super banyak ni pun kakak ipar aku bagi..
senang nak storage breast milk nanti..
aku lambakkan dalam bathtub baby..
breast pump medela pon kakak ipar aku bagi jugak..
bagus kan?? hehehe
bathtub baby tak payah la beli yang mahal-mahal..
aku tengok sampai beratus pun ada..
memadailah beli yang dalam lingkungan harga 15-20 ringgit malaysia sahaja..

i think thats all for now..

just want to show you my favorites among all the baby items...

tadaaaa!!! kipas baby.. hehehe

5 comments:

  1. bak.. wah.. dah ready ye... selamat menjadi bapak.. kalu ko nak ade iklan tu... ko g kat nuffnang.. ko leh buat duit... daftar blog ko kat nuffnang.. then leh copy html tok iklan.. tu yang leh buat duit.. hawa

    ReplyDelete
  2. ko try bukak kat nuffnang kat situ die ade terangkan. aku nk terang kan pun tak reti.. tapi ko jgn la harap duit tu masuk mencurah.. setiap iklan brape sen je.. tu pon kene rajin klik.. bukan ko yang klik tapi org lain... kalu ko klik tak jalan pon.... kene slalu update blog.. then kene ramai org bace blog ko la...

    ReplyDelete
  3. ehem...ehem...tetiba t'sedak je plak...

    ReplyDelete